Test av GPS multisportklocka Digilive R7

När vi testar den här GPS sportklockan har vi förväntningar om en bra klocka med funktioner för träning som kan hjälpa oss att träna rätt, nå uppsatta mål och att och hålla motivationen på en hög nivå.

Frågan är då vad en GPS Multisport klocka kan bidra med för att hjälpa oss nå bättre resultat när vi tränar. Det finns en hel del sportklockor att välja mellan på marknaden och priserna varierar kraftigt. Man måste ställa priset i relation till hur mycket man tänker använda klockan och hur högt ställda mål man har med sin träning. En dyrare klocka kanske erbjuda unika funktioner och mer tolkning, rådgivning av träningsdata, men med lite förståelse för olika parametrar är det oftast överflödigt.

Billigare klockor å andra sidan kanske saknar en del bra funktioner och kan i värsta fall vara ganska dåliga på att träffa rätt i mätning av pulsen. Att mäta puls är den viktigaste funktionen för en träningsklocka. Enklare aktivitetsklockor och stegräknare klarar sig med just att räkna steg, vilket är en bra början när man vill aktivera sig från ett stillasittande liv till mer rörlighet och aktivitet. Korrekt pulsmätning är ett måste för att klockan ska fungera som ett träningshjälpmedel för att nå bra resultat. Alla klockor är definitivt inte bra på detta och det här är en av den viktigaste funktionen att testa.

Vi är inte elitidrottare, vi är motionärer. Vi tränar seriöst och regelbundet, 4-6 pass per vecka. Vi blandar konditionsträning med styrketräning och kompletterar med rörlighet-, balans- och bålträning. Vi är aktiva motionärer, men inte supermotionärer, vi vill bygga och underhålla en god grundkondition.

Med den utgångspunkten landar vi i att, förutom mätning av träningstid, antal steg, distans och sömn, ska klockan hjälpa oss att styra hur hårt vi tränar. Om klockan visar vilken pulszon vi befinner oss i vet vi hur intensiv träningen är. Vi kan se om det är aerob eller anaerob träning. Mer om det snart.

Klockan markerar träningsintensitet med en pil på färgskalan. Färgskalan motsvarar Borgskalan och man kan enkelt hålla koll på att man ligger inom önskad pulszon, så att träningen blir så effektiv som möjligt.

När vi tränar för bygga upp eller underhålla vår grundkondition vill vi anstränga oss så att vi tränar inom sk aerobe pulszon. Det är med en intensitet där kroppen förmår att tillgodose energibehovet med syre som andas in och transporteras ut till musklerna via blodomloppet. Kroppen utvinner energi från kolhydrater och fett med hjälp av syre utan att det uppstår syrebrist så att det bildas mjölksyra i musklerna.

Exakt pulsmätning

När vi tränar med pulsmätning vill vi så klart veta hur väl klockans mätningar stämmer. Klockor mäter puls med ljus som lyser på armen och en fotodiod mäter hur ljuset reflekteras för att räkna ut pulsen. Olika produkter har lyckats olika bra med den algoritm och kalibrering som behöver göras. För att bedöma klockans precision har vi jämfört resultat med mätning med ett pulsband för bröstet (CL813). Puls bandet mäter puls med EKG och har mycket hög noggrannhet, pulsbandet träffar rätt med avvikelse mindre än 1 pulsslag/min.

Vi har gjort jämförande tester för inomhus cykling och utomhus jogging och får riktigt bra resultat med den här klockan. Pulskurvorna efter ett pass med klocka respektive pulsband är väldigt lika varandra. Genomsnittspuls och max puls närmast identiska. På den här bedömningspunkten får klockan högsta betyg 5(5).

De två översta skärmbilderna är från GPS klockans mätning av ett spinningpass. Genomsnitts puls och uppmätt max puls stämmer väldigt väl överens med den jämförande referens mätningen med puls band H13 (EKG) som gjordes samtidigt. Även fördelning av tiden inom olika puls zoner (aerob/cardio resp. anaerob/hard) stämmer precis mellan de båda mätmetoderna. Intensitetsskalan för spinningcykeln (BodyBike), avser watt (ej puls) vilket gör att den inte är jämförbar med klockans och pulsbandets intensitetsskala. Däremot blir uppskattning av kaloriförbränning med klockan väldigt nära den mer exakt beräknade förbränningen som kan göras med spinningcykelns wattmätning.

Kaloriförbrukning

Aktivitets- och sportklockor använder sig av mer eller mindre schablonvärden för att räkna ut den mängd kalorier man förbränner med olika aktiviteter. Arbete är lika med kraft multiplicerat med sträcka. Den kraft man behöver använda för att exempelvis promenera, beror på kroppsvikt, kön, ålder, mm och sträckan beror på hur fort och hur länge man promenerar. En klocka kan använda användarens inmatade längd för att uppskatta steglängd och kroppsvikt, kön och ålder för att komma närmare i sin uppskattning av kaloriförbrukning. Det är inte så vanligt att alla dessa parametrar används i klockornas algoritm.

En klocka med inbyggd GPS som Digilives R7 behöver inte förlita sig på ett uppskattat värde för steglängd, utan kan använda GPS mätning för att få ett exakt värde på sträckan. Men eftersom sträckan bara är en del i ekvationen för att räkna fram kaloriförbrukningen, så blir uppgifterna inte mer än referensvärden.

Vi har gjort jämförande tester av pulsmätning mellan klockan och ett pulsband när vi kört spinningpass. Då har vi samtidigt använt watt mätning på spinningcykeln (Bodybike) och fått fram ett, förmodligen, ovanligt exakt värde för kaloriförbrukningen. Eftersom cykeln mäter den kraft man trycker ner pedalerna med och tiden så kan man räkna fram korrekt värde för energiförbrukning och antal kalorier. Här stämmer även klockans uppskattning av förbrukade kalorier förvånansvärt bra. Men man får ändå komma ihåg de begränsningar som sportklockor har för att ge korrekt värde för kaloriförbrukning.

Redovisningen av daglig kaloriförbrukning i appen inkluderar den extra förbrukning vi får med olika aktiviteter såsom steg och träningspass. Den inkluderar inte vår bas metabolism, BMR, den förbrukning vi har av att bara existera. Vi tycker att det är bra att det inte är inkluderat, eftersom även det skulle vara ett uppskattat värde. Ju fler uppskattningar som summeras desto större osäkerhet i slutresultatet.

BMR för en man som väger 70kg är ca 1700 kcal, för en kvinna som väger 60kg ca 1300kcal per dygn.

GPS

Digilive R7 har en GPS modul från Broadcom, en ny energisnål modell med dual frekvensspårning, vilket kortfattat innebär möjlighet till bättre noggrannhet i platspositionering. Den kan dra nytta av den nya generationen GNSS sateliter som sänder med två frekvenser för att möjliggöra högre noggrannhet.

När man kör en löprunda med GPS spårning fungerar det enkelt och smärtfritt, starta passet och klockan mäter med god precision distans, positioner, mm. I appen hittar vi en sammanställning av träningspasset där vi hitta snitt puls och max puls, samt hur vi fördelat intensiteten inom olika pulszoner under loppet. Det finns en karta med löprundan inritad som går att zooma in och ut för att få mer detaljer eller mer överblick.

Syremättnad

Klockan mäter med rött + infrarött ljus för bästa nogrannhet och vi kan när som helst testa vår syremättnad. Resultaten sparas till appen. Vi saknar möjligheten att låta klockan mäta automatiskt över dygnet. Kanske inte så viktigt att kontinuerligt bevaka sitt SpO2 värde, men då har man det tillgängligt i alla fall. Nu får man själv komma på när man ska kolla det.

Dagsöversikt

Klockan hjälper oss att hålla oss aktiva varje dag (vi vill vara det). När vi öppnar appen hittar vi sammanfattning för olika parametrar och genom att klicka på en ruta kommer vi vidare och kan fördjupa oss och jämföra med tidigare dagar och se resultat över längre perioder. Tack vare en grafisk symbol ser vi snabbt hur vi ligger till mot våra angivna dagsmålsättningar för antal steg, distans och kaloriförbrukning.

Vi kan se senaste uppmätta värde för puls och klicka oss vidare för att se hur pulsen varierat över dagen. Här finns även info om senaste träningspasset, sömn och blodets syremättnad.

En extra information vi uppskattar är den om effektive standing. Den håller reda på att vi inte siter still för mycket. Informationen är ett alternativ till att låta klockan påminna om rörelsepauser. Klockan registrerar för varje timme om vi har rest oss och rört på oss, målsättningen ska vara 12 gånger per dag. Vi får en bekräftelse på hur vårt dagliga beteende ser ut och kan med hjälp av detta långsiktigt ändra oss om vi är för dåliga på att ta rörelsepauser.

Sömn

Sömnen är väldigt viktig för allmän återhämtning och särskilt vila efter en dag fylld av aktiviteter. Klockan ger de mest basala informationen om sömn såsom när man somnat, hur länge man sovit, om man varit vaken under natten och hur stor andel djupsömn. Man kan se sovstatistik för längre perioder i appen och får en god uppfattning om sina sovvanor.

Sammanfattning

Digilive R7 är en riktigt bra sportklocka med GPS. Den ger intryck av att vara robust och tålig med härdat glas i display och boett i metall som omsluts av ett skyddande tåligt plasthölje. Mycket bra pulsmätning är den största fördelen med den här klockan. Vi vet att vi kan styra vår träning till olika pulszoner och GPS ger rätt värden för mätning av distansen. Ett rejält batteri ser till att vi inte behöver ladda klockan stup i ett. Skärmen är lagom stor för vår smak, det går att välja olika utseende, men vi har fastnat för en som innehåller mycket information.

Betyg

Pulsmätning *****

Kaloriförbrukning ***

GPS *****

Syremättnad ***

Sömnmätning ***

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.